2.5 Wat je moet weten over overwijdtes

Om te bepalen welke gemeten maten er in een standaard maat confectiemaat passen, wordt er in confectie gebruik gemaakt van overwijdtes. Nu hoor ik je denken, huh, we gingen toch op onze eigen maten meten. Ja, dat klopt. En dat gaan we ook zeker doen.

Alleen waarom het bijna nooit fout gaat bij de workshop qua maatvoering, is omdat ik een groot deel van mijn kennis gebruik om te bepalen hoeveel extra ik bij de gemeten maten optel. Nu is dit best wel lastig uit te leggen, dus ga ik dit uitleggen aan de hand van overwijdtes en een matentabel.

Zoals je in de matentabel ziet zit er bijvoorbeeld tussen maat 40 en 42, 4 centimeter verschil. Dit verschil wordt de overwijdte genoemd. Maar wat betekend het! Het betekend dat jij als je een gemeten bovenwijdte hebt van 100, 101, 102 en 103 cm in maat 40 past. En dat als je 104 cm gemeten hebt, je over gaat op maat 42.

Je ziet ook dat verschil tussen maat 44 en 46, 6 centimeter verschil is. Het is namelijk zo dat hoe groter de maat, hoe meer overwijdte nodig is om je prettig te voelen in het desbetreffende kledingstuk.

Aan de hand van deze matentabel kun je dus nu inschatten hoeveel extra cm-ers je wilt toevoegen.

Even weer uitgaande van maat 40 en een gemeten maat van 100, daardoor weet je dat er 4 cm overwijdte zit op je patroon.  Vind je dat voldoende, helemaal goed. Vind je dit te weinig dan tel je hier dus extra cm-ers bij op. Bij de bovenwijdte zal blijken dat 4 cm overwijdte doorgaans voldoende is, maar bij de taillewijdte, heupwijdte en bovenarm kan het zo zijn dat je meer overwijdte wenselijk vindt.

Hoe controleer je of je de overwijdte voldoende, teveel of te weinig vindt? Neem de gemeten maat en hou de centimeter om het gemeten deel. Voeg net zo lang centimeters toe totdat het prettig voor je voelt. Je voegt dus eigenlijk altijd al 4 tot 6 cm overwijdte toe, zoals uitgelegd naar aanleiding van de matentabel. Afhankelijk van je gevoel voeg je meer overwijdte toe. Na het bepalen van je overwijdte tel je de plus getallen welke genoemd worden op je gedownloade matenlijst nog extra op bij jouw gemeten maat + overwijdte.!!!!!

Het is zeker niet zo, dat op BW, TW en HP dezelfde overwijdte toegevoegd wordt. Je kunt per maat besluiten wat prettig voelt.

Kom je er nu zelf niet uit. Vraag mij dan gerust om hulp in de Facebookgroep. Plaats een foto van jezelf inclusief je maten en geef aan waar je over twijfelt, dan kijk ik met je mee.