4.4 Vragen van cursisten?

VRAAG 1: Ik heb een boothals getekend en deze is veel breder dan mijn schouderpartij?!

Anita : Volgende vraag kreeg ik van Anita. Mijn schouder partij valt veel te wijd uit in het patroon. Zelfs na een tweede keer controleren of ik alles wel goed heb opgemeten en de juiste stappen heb gevolgd kom ik vreemd uit. 

Ik heb mijn maten opnieuw opgenomen in vieren gedeeld, zoals aangegeven op het matenformulier en de heup lijn doorgetrokken en de stappen gevolgd van de uitleg voor een boothals en een kapmouw. Hoe kan het dat mijn schouders veel te breed uitkomen en hoe voorkom ik dit in een nieuwe poging?

Eigenlijk is het heel simpel en je hebt jezelf een beetje in de war laten maken doordat je hem tussentijds hebt gepast. Wat ik natuurlijk wel aangeef, maar vergeet niet dat we straks bij het aanzetten van de halsbies nog ruimte kwijt raken. We halen er bij de halsbies nog 15% rek uit. 

Dat betekent dat als jouw hals omtrek nu honderd is en daardoor veel te wijdt lijkt, met als gevolg dat je hals helemaal aan het uiteinde van je schouders ligt, dat daar strakjes nog 15% van afgaat. Als we uitgaan van honderd en dat er nog vijftien centimeter (15%) van af gaat, hij uiteindelijk 85 cm wordt. 

Wil je controleren of je hals opening te wijd valt, ja of nee,  ten opzichte van je schouders? Dan meet je je hals opening op. Daar neem je 85% van van. Dan leg je je cm op deze maten om je hals om te kijken of ie goed valt en dan zal je waarschijnlijk zien dat die gewoon net wat breder op je schouders uit komt. 

Je vervolg vraag, kan ik er nog wat aan doen als ik alles al heb geknipt? Zoals gezegd, hij wordt dus vijftien procent kleiner zodat hij dus nog naar binnen gaat.

Mocht hij dan voor je gevoel, alsnog te wijd zijn, dan kan je bijvoorbeeld -net als bij zo’n een boothals als die ik nu aan heb- nog een bandje onder je hals lijn vast stikken die dan over je BH bandjes heen valt. Dan gaat je hals daar op hangen in plaats van dat hij van je schouders af gaat zakken. 

Vraag 2: Wanneer je een jurk met een ronde hals maak kan je daar dan een col opzetten?

Klopt dit kan. Meet je halsopening van je patroon op en teken van deze maten een rechthoek. De breedte maat is de gemeten maat van de hals. De hoogte maat is de gewenste col hoogte x 2. Leg dit patroon in de rekrichting (meestal de breedte) of schuin van draad op de stof (soepelere valling). Verwerk de col op dezelfde manier als het aanzetten van de halsbies, zie h 9.2

Vraag 3: Ik ga de gerende jurk, met v hals en driekwart mouw maken. Hoe het voorpand moet worden getekend is duidelijk, maar weet even niet hoe het achterpand en dan met name het nekgedeelte moet worden getekend, kan je mij dit duidelijk uitleggen? Voor de rest is het achterpand gelijk aan het voorpand toch? 

Ga vanaf je 0 punt 2 cm naar rechts en markeer dit punt. Ga vervolgens 10 cm omhoog en markeer ook dit punt. Verbindt deze met elkaar en je hebt je achterhals getekend. Verder is het achterpand inderdaad gelijk aan het voorpand. Bekijk nog even het filmpje in H4.2 voor verdere uitleg. 

Vraag 4: Hoe maak je een jurk met een kol als je een V hals gebruikt?

De meeste handige variant om een col aan een je jurk te maken is gebruik te maken van de ronde hals. Dan sluit de col ook aan bij de hals. Liever toch een col op een V-hals, dan meet je de halswijdte op van de V-hals op. Bepaald de hoogte van de col en verwerkt deze net als een halsbies. Het enige wat je niet doet is het V-tje stikken. Daardoor ontstaat er een ovale halsopening met col en zal deze een meer hangend effect hebben. En wil je de col nog wat soepeler maken, knip hem dan schuin van draad.