5.4 Onzekere gedachten over naaien

Onzeker gedachten over ‘pasvorm problemen’

Velen van ons raken gedemotiveerd, waaronder ook ikzelf, als de pasvorm van je genaaide kledingstuk niet goed is. Je hebt er ten slotte veel tijd en aandacht aan besteed. Nu zijn sommige van deze problemen nog wel eenvoudig op te lossen door hier en daar wat in te nemen of te verstellen, alleen dat maakt je stuk er over het algemeen niet mooier op. Omdat te voorkomen kan je dus ook eerst een proefmodel maken. Ook een goede oplossing hiervoor is om les te nemen, zodat je leert snappen waardoor bepaalde fouten ontstaan en je dus inzicht krijgt in het probleem.

Over ‘tijd verspilling’

We willen allemaal iets moois maken, al dan niet voor onszelf of voor onze gezinsleden, maar als het dan niet in 1 keer goed gaat zijn we dus bang dat we onze spaarzame tijd hebben verdaan met het maken van een kledingstuk wat uiteindelijk niet gedragen wordt.

Op zo’n moment is het belangrijk dat je jezelf leert omdenken. Ik zeg niet dat het altijd gemakkelijk is, maar verloren tijd is het natuurlijk niet. Je hebt er sowieso wat van geleerd. En naaien is net als fietsen, hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het gaat. Ofwel meters maken.

Over ‘stof verspilling’

Je hebt dat hele mooie stofje op de kop getikt, je hebt al een tijdje gewacht om het te gaan gebruiken zodat je zeker wist wat je ervan wilde maken en dan moet de schaar erin. Als dat nou maar goed gaat, want anders heb ik dadelijk nog niets aan dat mooie stofje gehad.

Deze angst herken ik dus helemaal niet. Want het is tenslotte maar een stofje! Natuurlijk is het jammer als het niet lukt er iets moois van te maken, maar als je er niets van maakt kun je er ook niet van genieten, want dan blijft het ook maar op de plank liggen.