Vraag 1 : Het valt mij op dat de niet smaller wordt naar de pols toe. Klopt dit?
Dit is een vrije keus. Niet iedereen wil dat. Wil je de mouw richting de zoom smaller maken, dan doe je dat als volgt. Meet je gewenste polswijdte = 30 cm. Meet de polswijdte van het patroon = A-B = 17 x 2 = 34 cm. Het verschil = 4 deel je door de helft = 2. Dit getal markeer je omhoog vanaf B. Dit punt verbindt je vervolgens met je oksel en je hebt je mouw smaller gemaakt.
Vraag 2: Ik wil 2 verschillende mouwen maken , zou dit kunnen? Bijvoorbeeld een mouw van een andere stof en een kapmouw in dezelfde kleur van de jurk? Het is absoluut mogelijk om twee verschillende soorten mouwen in je jurk te maken. Dat is nu het leuke van zelf je eigen jurken naaien en ontwerpen.
Persoonlijk zou ik dat niet doen met een aangeknipte mouw, want dit geeft een heel raar beeld. Maar met een raglan mouw kan dit zeker een heel erg leuk en uniek effect hebben. Ik zou het dus vooral uitproberen. De gemakkelijkste manier om dit te bewerkstelligen is door zowel het patroon van je voorpand als je achterpand te spiegelen. Zodat je een heel patroon krijgt en dan aan de ene kant een kapmouw te tekenen en aan de andere kant een langere mouw. Ben benieuwd naar het resultaat.
P.S. dit is ook een hele leuke manier om restantstoffen op te verwerken.
Vraag 3: Ik vind de aangeknipte mouwen niet mooi, kan dit ook anders?
Jazeker kan dit ook anders. Op dit moment kan je dat op 2 manieren oplossen
– Als je langer dan 3 maanden lid bent van het Online Leslokaal Ji1d, kun je er een raglanmouw van maken. In de module raglan wordt stap voor stap uitgelegd hoe je van een aangeknipte mouw een raglanmouw kunt maken. – Zit je nog in je eerste 3 maanden van je lidmaatschap en wil je toch liever geen aangeknipte mouw. Dan kun je de mouw ook afknippen zoals op rechts. Meet vervolgens de opening van je armsgat op en hier kun je nu gewoon een rechte of een smaller toelopende mouw aanstikken. Je krijgt dan een drop off shoulder effect qua mouw.
Vraag 4: Kwam voort uit vraag 3, wat als je een mouwloze variant wilt maken, maar ook niet van die brede schouders wilt?
Met de Ji1d methode is die optie er eigenlijk niet. Wat je wel kunt doen is, zoek een patroon wat je goed zit waar een ingezette mouw in zit. Leg dit patroon op je Ji1d patroon en teken het armsgat over. Let hierbij wel op dat je niet te diep gaat t.o.v. de oksel, want anders krijg je inkijk. Zo kun je toch een mouwloze variant maken met een mooi armsgat.
Inloggen
Voor toegang tot deze cursus is inloggen vereist. Voer hieronder je gegevens in!