8.2 Welke naald gebruik ik?

Jersey/stretch naalden
Het grootste verschil tussen een universele en jersey of stretch naald is de punt. Deze is meer afgerond waardoor hij langs de draden glijdt in plaats van hier doorheen te gaan. Dit is vooral bedoeld om ladderen tegen te gaan, denk maar aan een gaatje in een panty.

Maar wat is dan het verschil tussen een jersey en een stretch naald? De eerstgenoemde is voor reguliere rekbare stof (jersey = Engels voor tricot). Een stretchnaald daarentegen biedt de oplossing wanneer de machine steken overslaat; door het verkleinde oogje en de verlengde schacht heeft de naald meer grip op de stof en is de kans dat hij zonder problemen het spoelhuis bereikt, groter. Je zult dit vooral meemaken met erg rekbare, gebreide stoffen of stoffen die elastaan bevatten; een rekbare kunstvezel die een geweven lap zijn rekbaarheid geeft.

Microtex naalden
Wanneer je een kwetsbare stof hebt waarbij de geweven draden gaan trekken tijdens het naaien, dan kan je het beste een microtex naald gebruiken. Satijn is het beste voorbeeld hiervan maar ook organza of zijde. Deze naald is tevens te gebruiken bij stoffen die de neiging hebben om je spoelhuisje in te kruipen. Doordat de schacht van de naald extra dun is, ontstaat er minder tegenkracht waardoor deze makkelijker door de stof schuift.

Heb je niet het juiste naalden in huis? Check even mijn webshop dan ik stuur het naar je op.