VRAAG 1: Ik heb 3 keer mijn dochter opgemeten en elke keer komen er andere maten uit! Hoe kan dit?
Opmeten is een van de moeilijkste dingen die er is. En dat is ook hetgeen waar ik het hardst op hamer. Altijd. Het is namelijk zo. Zelfs als ik jullie zou meten en ik meet jullie volgende week weer, dan komt er een ander getal uit. En waar heeft dat mee te maken?
Als je één iemand door tien verschillende mensen zou laten opmeten, komen er tien verschillende matentabellen uit. Dat heeft ermee te maken, dat iedereen zijn eigen hand heeft in maatnemen. De ene duwt zijn vinger erop, de ander doet zijn vinger er onder. De volgende die meet wat strakker, de volgende meter wat losser. Daar valt eigenlijk niet aan te ontkomen. Het gaat er vooral om dat je voor jezelf leert wat jouw manier van meten is.
Een aantal punten waarop gelet moet worden met het meten is vooral als je maten meet dat de persoon die gemeten wordt stilstaat en dat jij als meter of degene die jou meet om die persoon heen beweegt. De persoon die gemeten wordt moet goed stilstaan.
Als we het hebben over de horizontale bandjes om de lengte maten te meten moet je zorgen dat die netjes horizontaal liggen. Meet je die persoon de volgende keer dan is het dus maar de vraag of je dat bandje op exact dezelfde plek plaatst. Het kan zomaar zijn dat je dat bandje een centimeter lager of een centimeter hoger plaatst en dan komen er al verschillende maten uit.
Zolang de marges van de verschillen zo tussen de 1 à 1,5 centimeter liggen, is het niet zo’n probleem, zeker niet met deze manier van tekenen. Maak je daar niet al te druk om. Meet op en begin gewoon met tekenen. Die kleine veranderingen, die kan je ook later nog in je patroon aanpassen.
Ik heb een extra stukje lesmateriaal geschreven, wat ik van de week ga toevoegen bij het hoofdstuk over het maatnemen. Mocht je op een gegeven moment twijfelen, dan ga ik daar een button in maken waarin jullie mijn advies kunnen vragen. Dan kan je foto’s insturen met je maten en dan ga ik met jullie meekijken om te kijken waar het hem in zit of iets wel of niet klopt wat jullie gemeten hebben en hoeveel overwijdte je het beste toe kunt voegen.
VRAAG 2: Ik ben me wat aan het oriënteren om een paspop aan te schaffen. `heb jij wat adviezen voor mij?
Een paspop kan zeker een handige aanvulling zijn bij het maken van kleding voor jezelf. Je dient echter wel met een aantal zaken rekening te houden:
– Het kan zijn dat de gekozen paspop qua ruglengte niet overeenkomt met jouw ruglengte, dit kan dus betekenen dat het bovenlichaam korter is dan jouw bovenlichaam.
– Paspoppen hebben doorgaans geen buikjes. De taillewijdte kan dus wel gelijk zijn, maar dit wil niet zeggen dat het overeenkomt met je eigen figuur.
– Mijn advies is daarom om een paspop vooral te gebruiken als hulpmiddel voor de verhoudingen en er zeker niet om 100% op af te passen en er vanuit gaan dat als het op de paspop zit het ook goed op je eigen lijf zit.
– Vaak kun je de paspop op sommige plekken ook nog extra opvullen om het beter op je eigen lichaam aan te laten sluiten.
– Check in elk geval wel even of de maat die voor jou het belangrijkste is BW, TL of HP wel bereikt kan worden met de verstelbare maten van de paspop die je kiest.
Verstelbare paspoppen zijn namelijk niet goedkoop. Als je deze tips even meeneemt raak je in elk geval niet teleurgesteld.