6.2 Horizontale deelnaden – niet rekbare stoffen | 0.49 min

Heb je een zelfgetekend grondpatroon op je eigen maten, dan kun je ook hier deelnaden aan je patroon toevoegen. Of dit gemakkelijk of wat moeilijker is, is afhankelijk van welke patroontekenmethode je hebt gebruikt. Wellicht zijn mijn voorbeeld en jouw tekening niet gelijk. Ik ga er dan vanuit dat je voldoende inzicht hebt, zodat je hetgeen ik je laat zien kan toepassen op jouw patroontekenmethode. Kom je er onverhoopt niet uit, stel dan je vragen via de vraag en antwoordsessies.

In de onderstaande video ga ik je uitleggen hoe je dit eenvoudig doet.

Voor de deelnaad in het armsgat neem je ongeveer het midden tussen je oksellijn en schouderpunt. Het meest en laagst gekozen punt is hier doorgaans het inzetpunt van je mouw.

Voor de empiredeelnaad neem je het midden van de afstand tussen het bustepunt en de taillelijn.

De taillelijn staat al weergegeven in je grondopstelling. Deze kun je dus eenvoudig omzetten naar een deelnaad.

De deelnaad op zoomhoogte is zoals gezegd variabel. Naast dat deze afhankelijk is van de lengte van je rok of jurk, is deze dus ook afhankelijk van wat nodig is zoals benoemd hoofdstuk 2.0 en 2.1. De slimste manier om deze deelnaad goed uit te zetten is om deze vanaf de zoom omhoog uit te meten.