9.10 Vragen van cursisten

VRAAG 1: Hoe kan ik voorkomen dat mijn zomen zo erg rollen?

Het rollen van de naden en zomen is sterk afhankelijk van de gekozen stof. Zo zal het rollen vaker voorkomen bij een viscose tricot dan bij een katoenen tricot of een Punta di Roma. Maar er zijn wat trucjes waardoor je dat omrollen tegen kan gaan.

1. Zet je spelden haaks.
2. Gebruik meer spelden. Het is mij opgevallen dat veel mensen te weinig spelden gebruiken.
3. Zet een speld op elke 2-2.5 cm en haaks, dan zal het omrollen al veel minder zijn.

VRAAG 2: Ik vind mijn afwerkstiksels bij de hals en zoom niet netjes. Ze worden niet mooi gelijk. De afstanden tussen de stiksels variƫren nogal. Heb je misschien tips?

Waarschijnlijk hebben meerdere mensen daar last van. Het is ook wel een kwestie van oefening. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker en mooier het zal gaan. En wellicht als je iets andere steken gebruikt dat het je beter afgaat. Zo kan je bijvoorbeeld bij de halsbies in plaats van de stikkende zigzag ook een gewone zigzag gebruiken in de gewenste breedte. Of werken met een tweelingnaald. Is dit nog te lastig, dan kan je er ook nog voor kiezen om op voetjes breed door te stikken met een flauwe zigzag.

Vraag 3: Het wordt een bonte jurk met zwarte mouwen. Nu is mijn vraag wat is mooier. De hals afwerken met de bonte stof of zwart? 

Dit is nogal smaakgevoelig. Echter de praktijk leert, dat bij de meeste vrouwen veel zwart in de buurt van het gezicht een nogal harde en koude uitstraling geeft. Daarom zou ik kiezen voor de bonte afwerking. 

Vraag 4: Ik heb onderstaand de theorie van de gespiegelde zoom onderstaand in beeld weergegeven.

Als de mouw of de rokzomen niet recht maar uitlopend zijn, dan moet er een gespiegelde zoom getekend worden zoals op de voorbeeldtekening van foto 2. Zou je dit niet doen, dan heb je ruimte teveel in je zoom of te weinig op het moment dat je de zoom terugslaat.

Teken je de zoom gewoon in het verlengde van je patroon? Dan gaat het fout!

Spiegel je de zoom, dan vallen de zijkanten netjes op elkaar bij het terugslaan.