3.4 Stressvrij naaien

1. Werk aan 1 project tegelijk.

Ik snap ook wel dat als je in de stoffenwinkel loopt die mooie stoffen allemaal naar je roepen en je gelijk al 20 projecten voor ogen hebt. Dat is ook helemaal geen probleem. Maar begin ze niet allemaal gelijktijdig. Koop gerust 2 of 3 stoffen. En bedenk wat je ervan gaat maken, maar geef jezelf ook de vrijheid dit idee later nog bij te stellen.

Kies 1 project en ga van start, waarna je stap voor de stap je overige projecten afwerkt. Misschien is het wel handig om niet meer dan 5 projecten op de plank te hebben, want anders kan de berg projecten je juist stress opleveren, terwijl je hobby bedoeld is om te ontspannen en relaxen.

Bonustip!  Wees kritisch met betrekking tot de aanschaf van je stoffen. Zorg er voor dat je de stof zo leuk vindt, dat je de stof nog net zo leuk vindt als deze al een jaar op de plank ligt. 

2. Geniet van je momenten achter de naaimachine.

werk met al je aandacht, inspiratie en vrijheid aan je projecten. Laat je niet afleiden en probeer niet te multi-tasken. Dit helpt niet voor je naai project en ook niet voor de taken die je tegelijkertijd wilt doen, maar veel belangrijker nog ook niet voor jou relaxt zijn.

3. Zorg dat het mooi wordt, maar wel op jouw manier.

Regelmatig hoor ik van cursisten dat ze volledig in de stress raken van de naai-beschrijvingen. Dat is dan ook precies de reden waarom ik ze nooit lees. Vaak vind ik de volgorde welke ze gebruiken onlogisch of worden dingen nodeloos moeilijk gemaakt. Naai dus vooral op jouw manier. Het gaat om het resultaat wat telt en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus kies lekker je eigen weg. Zo blijft het naaien leuk.

4. Wees niet te streng voor jezelf.

Nobody is perfect. Iedereen kan het leren, maar gun jezelf tijd en straf jezelf niet gelijk als iets niet lukt. Ten slotte is het je hobby en hoef je er niet je brood mee te verdienen. Dan gelden namelijk wel een aantal andere regels ;). Denk vooral, jammer, nu weet ik in elk geval hoe het niet moet en de volgende keer gaat het wel goed. Het gezegde is namelijk niet voor niets dat als je nooit iets fout doet je ook niets leert.

En vergeet niet. Jij weet wat er fout is gegaan. Zolang je het aan niemand verteld, durf ik te wedden dat (bijna) niemand het ziet.

5. Plak jezelf geen label op.

Labels zorgen voor stress. Zeker als ze negatief zijn!! Daarmee bedoel ik dat je niet hoeft te benadrukken dat je een beginner bent, of slechts een hobbynaaister, dat je tijdens het showen van je zelfgemaakte kledingstuk opsomt wat er allemaal niet klopt of wat er beter had gekund. Ga gewoon de uitdaging aan, geniet van je project en ontdek wat je eigenlijk allemaal kunt en show het resultaat met trots, want TROTS mag je zeker zijn op hetgeen je zelf maakt.

6. Ga moeilijke klusjes niet uit de weg.

Het is nu eenmaal onvermijdelijk dat je tijdens het naaien wel eens een onderdeel tegenkomt wat je moeilijk vindt. Maar ga dit niet uit de weg. Dan wordt de drempel alleen maar hoger. En hoe hoger de drempel hoe meer stressvol het naaien wordt. Probeer het dus gewoon.

Heb je hulp nodig, kijk of de naaibeschrijving je kan helpen, kijk of je bij iemand naailessen kunt volgen, zoek eens op You-Tube of je een filmpje kunt vinden over dat onderdeel. Of check één van de vele naaigroepen op Facebook, misschien kan iemand het je daar uitleggen.

7. Zorg ervoor dat je naaiplek georganiseerd is.

Het is algemeen bekend dat chaos zorgt voor stress. Dit geldt ook voor een rommelige naai-ruimte. Want dat betekend eigenlijk dat je jezelf niet rustig de tijd gunt om van je hobby te genieten. Nu heeft niet iedereen een hele kamer voor zichzelf ter beschikking, maar zorg er wel voor dat de plek waar je naait opgeruimd en netjes is.

8. Alle benodigdheden aanwezig.

Zorg ervoor dat je alle benodigdheden voor het desbetreffende project bij de hand hebt, zodat je niet hoeft te zoeken. Project afgerond, organiseer al je naaigerei, ruim alle rommeltjes op, maak je tafel schoon en start met het verzamelen van al je benodigdheden voor je volgende project. Zo ga je weer fris en fruitig van start.

9. Maak tijd om te naaien.

Als jij geniet van het naaien,je er blij van wordt, het je ontspant waarom is het dan niet belangrijker! Maak je hobby dus belangrijk! Zet hem eens een keertje op nummer 1 in plaats van 999.

Nu snap ik echt wel dat dat niet altijd makkelijk is, maar ook hier zijn hulpmiddelen voor. Plan het naaien bijvoorbeeld gewoon in je agenda, stel een vast tijdstip in – een tijdstip waarop niemand jou mag storen, ook al weet je precies wat je moet doen.

10. Help elkaar

Deel je kennis en je kunde met elkaar, want samen staan we sterk en weten we meer. En samen zullen we verder groeien. Het is niet voor niets dat de naai community zo groot is. Sluit je aan bij verschillende naaigroepen op Facebook, stel je vragen en geef antwoord op andermans vragen. Of laat je inspireren voor je volgende project.

11. Bezorg jezelf geen strafwerk.

Naaien is je hobby en niet je werk. Geniet gewoon van de momenten die je naait en van de dingen die onder je machine vandaan komen. Het is geen strafwerk en je hoeft dus ook niet streng voor jezelf te zijn.

12. Wees trots op jezelf!

Door de tijd waarin we leven zijn we allemaal behoorlijk perfectionistisch geworden, op elk sociaal media kanaal zie je namelijk alleen maar dingen die lukken en geweldig zijn. Maar dat mag wel wat graadjes minder. Wees dus vooral trots op wat je maakt. Misschien is het nog niet perfect, maar je hebt het zelf gemaakt. Iets wat velen niet kunnen zeggen, dus iets om trots op te zijn.